כרטיסים כרטיסים

יונקיםבבון המצרים (בבון המדריאס)

שם באנגליתHamadryas baboon
שם מדעיPapio hamadryas
משפחהקופים בעלי זנב
מצב שימור
LC
ללא חשש

מידע מעניין מידע מעניין

קופים בינוניים שרוב זמנם הולכים על ארבע. הזכרים גדולים מהנקבות, הם בעלי רעמה בולטת בצבע כסוף. לנקבות צבע חום זית. העור בפניו של הזכר ורדרד ואילו אצל הנקבות בצבע אפור. הישבן ורוד, בעל יבלות המסייעות לבבונים לשבת על קרקע חמה.

תפוצה
דרום ים סוף, אתיופיה, סומליה ואריתריאה. נמצא גם בסעודיה ובתימן.
תפוצה
פעילות
יום
תוחלת חיים תוחלת חיים
בטבע ובשבי מגיעים לגיל -37 שנים בממוצע.
מזון מזון
אוכלי כל
גודל גודל
אורך גוף הזכר עד 76 ס"מ והנקבה עד 61 ס"מ (ללא הזנב). משקלו של הזכר מגיע עד 21 ק"ג ושל הנקבה סביב 9.5 ק"ג.
יונקים מידע

בבון המדריאס פעיל יום, ומבלה את רוב זמנו על הקרקע בחיפוש אחר מזון. לעת ערב מתקבצות יחדיו קבוצות גדולות של בבונים הנעים לקראת מקומות הלינה – לרוב על מצוקים ומסלעות גבוהות על מנת להתחמק מטורפים.
לבבון המדריאס מבנה חברתי מיוחד. הקבוצה הבסיסית ביותר היא זכר דומיננטי עם הרמון של נקבות וגוריהן. מספר הנקבות משתנה בהתאם לחוזקו ויכולתו של הזכר. כל קבוצת בסיס שכזו מצטרפת לעדר גדול המורכב ממספר יחידות בסיס ויכול להגיע עד למאות פרטים. הם מתכנסים לעת ערב לקראת הלינה. ייחודיות נוספת המאפיינת את בבון המדריאס היא העובדה שהזכרים הצעירים נשארים כקבוצת רווקים סביב קבוצת הבסיס ואילו הנקבות עוזבות את הקבוצה ומחפשות קבוצה אחרת להשתייך אליה.
המבנה החברתי הוא פוליגמי (זכר אחד עם מספר נקבות). בגרות מינית של נקבה בגיל 3.5-4 שנים ואילו הזכר מגיע לבגרות מינית רק בגיל 4-6. בכל מקרה, הזכר הדומיננטי בהרמון זוכה לבלעדיות בגישה אל הנקבות וזכרים צעירים שהגיעו לגיל בגרות מינית אך אינם שולטים על הרמון נקבות לא יזכו להזדווג. לקראת הביוץ (בערך אחת ל35 יום) הנקבה מפתחת נפיחות ניכרת בשפתי הנרתיק, תופעה שמסמנת לזכר כי היא מיוחמת. במידה וחלה התעברות הנקבה תכנס להריון של כחצי שנה שבסופו היא תמליט לרוב צאצא אחד. הגור נולד עם פרווה שחורה ופנים ואוזניים וורודות. בערך לקראת גיל שנה יתחלף צבע הפרווה לצבעיו של בוגר.

צילום:ראובן כהן.