כרטיסים כרטיסים

אודות תולדות גן החיות הלימודי חיפה

מיסד המכון
פנחס כהן  (1886-1956), אגרונום ואיש חינוך ישראלי, ייסד מספר מוסדות השכלה ותרבות חשובים בחיפה. כהן נולד בזכרון יעקב וגדל במטולה. בוגר בית הספר החקלאי במקווה ישראל.למד בברלין. ב 1908- ייסד את בית הספר "אבטליה", בית הספר העברי הראשון בחיפה, שממנו צמח ב 1913- בית הספר הריאלי. דר' בירם, מייסד הריאלי, פנה לפנחס כהן בבקשה ללמד טבע בביה"ס החדש, ופנחס נענה ברצון. בריאלי לימד 35 שנה נוספות עד פרישתו בשנת 1948 , היה מורה אהוב ונערץ על תלמידיו.
ממייסדי שכונת בת גלים. בשנת 1916 יסד את "אגודת המשוטטים", שחבריה היו תלמידי הריאלי, וממנה צמחה מאוחר יותר החברה להגנת הטבע מייסד שבט המשוטטים של תנועת הצופים.
בעת שהיה מורה לטבע בבית הספר הריאלי, היה לו חזון להקים מכון ביולוגי וגן בוטני זואולוגי על הר הכרמל. באפריל 1937 פנה במכתב לחברת הכשרת היישוב ובקש לקבל לשם כך 200 דונם בכרמל המערבי. בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה, התוכנית נגנזה וכהן חזר אליה רק כעבור 10 שנים, (לאחר גמר המלחמה ולאחר הקמת מדינת ישראל).
בשנת 1948 פרש כהן מבית הספר הריאלי וקיבל מוועד הר הכרמל את מרתף בית הכנסת ברחוב דרך הים שעל הכרמל, במרתף עצמו הוקם חדר טבע שבו היו שעורים לתלמידים והשתלמויות למורים. בשטח אדמה קטן ליד המרתף הוקמה פינת חי קטנה אשר הלכה והתרחבה במהירות. הרעש של בעלי החיים הפריע למתפללי בית הכנסת, ובלחצם, בשנת 1952 , הועברה פינת החי למיקומו הנוכחי של גן החיות, במדרונו הצפוני המיוער של נחל לוטם, במורדות גן האם במרכז הכרמל. כהן היה למנהלו הראשון של גן החיות, בשנת 1955 הסתיימה הקמתו של בנין המכון הביולוגי בתוך השטח החדש של גן החיות. פנחס כהן נפטר ב 1956- בגיל 70 , בשבתו על סלע ליד בנין המכון אותו הקים. אחרי פטירתו של פנחס כהן הוחלט, כאות הערכה לפועלו, לקרוא למכון הביולוגי "בית פנחס".

בשנת 2002 בזכות תרומה נדיבה של הנדבנים החיפאים משפחת גולדשמיט, עבר גן החיות שיפוץ משמעותי, בו הוחלפו כל התשתיות הישנות בחדשות ונבנו תצוגות חדשות ופתוחות לבעלי החיים השוכנים בגן.

גן החיות הלימודי חיפה כולל:
זוחליה (הנמצאת בבניין המכון הביולוגי): תצוגת הזוחלים כוללת עשרות מיני נחשים מישראל ומהעולם, ומספר מיני לטאות וצבים.
בעלי כנף: אוסף של בעלי כנף מים וביצה, עופות דורסים (דורסי יום ודורסי לילה), תוכים וציפורי שיר.
קופים: בגן החיות הלימודי ישנה משפחה גדולה של בבון מצרים ומשפחה של גנון דה בראזה מאפריקה, קפוצ'ינים מאמריקה הדרומית ולמורים ממדגסקר.
שילוט מיוחד מספר על אמצעי התקשורת ועל ארגון חברתי בקופים.
טורפים: הגדול שבטורפים שבגן החיות הוא הטיגריס הבנגלי . בגן נמצאים גם נמר, זאב, תן, צבוע, שועלים, אריה, דובים, לוטרה, ועוד..
אוכלי עשב:  קנגורו, גמל, חזיר בר, מרה וקפיבארה דרום אמריקאיות ובנוסף: צבי ענק סודניים, תנינים, פוסות, דורבנים ועוד..

9300*